بلاگ

پلی استیشن 5 و هر آنچه که باید در مورد آن بدانی

PS5

پلی‌ استیشن 5 یا به اختصار PS5، کنسول بازی نسل نهم از شرکت سونی می‌باشد که در تاریخ 12 نوامبر 2020 عرضه شد. این کنسول بازی، جایگزین پلی‌استیشن 4 شده و با ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، تجربه‌ی بازی را به گیمر ها ارائه می‌دهد. در ادامه در مورد برخی از ویژگی‌ها و توانایی‌های اصلی پلی‌ استیشن 5 صحبت خواهیم کرد.

مشخصات PS5 چیست؟

پلی‌استیشن یک نامی است که در دنیای بازی‌های ویدیویی به شرکت سونی و محصولات بازی‌های ویدیویی مرتبط میشود. پلی‌استیشن یک سری کنسول‌های بازی است که توسط سونی توسعه داده شده و به میلیون‌ها گیمر در سراسر جهان امکان تجربه‌ی سرگرم‌کننده‌ای از بازی‌های ویدیویی با گرافیک بالا، تجربه‌ی صوتی عالی و محتوای جذاب را می‌دهد. از اولین نسخه‌های پلی‌استیشن تا به امروز، این سری کنسول‌ها با نام‌های مختلف مانند پلی‌استیشن ۱، ۲، ۳، ۴ و پلی‌ استیشن ۵ عرضه شده‌اند و همواره توانسته‌اند جایگاهی ویژه در صنعت بازی‌های ویدیویی داشته باشند و طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کند. در ادامه با برخی از مشخصات کنسول بازی PS5 آشنا می‌شویم.

  1. سخت‌افزار قدرتمند: PS5 دارای پردازنده‌ی چندهسته‌ای AMD Ryzen Zen 2 و کارت گرافیک AMD RDNA 2  است که توان پردازشی و گرافیکی بالایی دارند و به بازی‌ها امکان گرافیک بالا و پراکندگی بیشتری را خواهند داد.
  2. حافظه‌ی فلش سریع: PS5 دارای حافظه‌ی SSD (Solid State Drive) با سرعت بالا است که زمان بارگذاری بازی‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و تجربه‌ی بازی را بهبود می‌بخشد.
  3. کنترلر Dual Sense: کنترلر DualSense دارای ویژگی‌های تجربه‌ی لمسی پیشرفته و بازخورد لرزشی پویا می‌باشد که تجربه‌ی بازی را واقع‌گرایانه‌ تر خواهد کرد.
  4. بازی‌های انحصاری: PS5 پلی استیشن 5 بازی های انحصاری مهمی را ارائه می‌دهد که تنها بر روی این کنسول قابل اجرا است و تجربه‌ی منحصر به ‌فردی را برای گیمران ایجاد می‌کنند.
  5. تکنولوژی Ray Tracing: تکنولوژی Ray Tracing در PS5 به بازی‌ها امکان ردیابی پرتوها و بهبود گرافیک بازی‌ها را می‌دهد.
  6. تجربه‌ی گیم‌پلی اجتماعی: PS5 امکان ‌های گیم‌پلی اجتماعی مثل اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوها، ورود به بازی‌های دوستان و تجربه‌ی چند نفره آنلاین را بهبود داده است.
  7. سازگاری با بازی‌های نسل قبل: PS5 پی اس فایو قادر به اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 4 نیزاست، که تجربه‌ی گیم‌پلی بازی‌های قبلی را فراموش نخواهد کرد.
  8. گیم‌پلی با کیفیت: PS5 K4 به گیمران امکان تجربه‌ی بازی‌ها با کیفیت تصویر ۴K را می دهد.

پلی‌ استیشن 5 با تکنولوژی‌های پیشرفته، تجربه‌ی بازی را به یک سطح جدید از واقع‌گرایی و شگفتی می‌برد و در میان تمام کنسول‌های بازی نسل نهم جایگاه بسیار مهمی دارد.

مشخصات PS5

 

حافظه RAM پلی استیشن 5 چگونه است؟

پلی‌استیشن 5 (PS5) دارای حافظه‌های مختلف با سرعت‌ها و ظرفیت‌های مختلف است که به طور کلی بهبود‌های قابل توجهی نسبت به نسل‌های قبلی از پلی‌استیشن دارد. این حافظه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. SSD) Solid State Drive) اصلی: PS5 دارای حافظه‌ی داخلی SSD با ظرفیت‌های مختلف (مانند ۸۲۰ گیگابایت و یا ۶۶۰ گیگابایت) است. این حافظه‌ی SSD با سرعت بسیار بالا اجازه می‌دهد تا بازی‌ها به سرعتی فوق‌العاده بارگذاری شوند و تجربه‌ی گیمران را بهبود می‎‎‎بخشد.
  2. فضای ذخیره‌سازی خارجی: علاوه بر حافظه‌ی داخلی، PS5 از اسلات‌های M.2 PCIe 4.0 برای افزایش ظرفیت حافظه استفاده می‌کند. این امکان را به گیمران می‌دهد تا حافظه‌ی داخلی خود را با حافظه‌های SSD با ظرفیت بالاتر جایگزین کنند تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای بازی‌ها و محتواها داشته باشند.
  3. حافظه‌ی: PS5 RAM Playstation 5 دارای حافظه‌ی RAM با ظرفیت ۱۶ گیگابایت است که به کنسول اجازه می‌دهد تا بازی‌ها و برنامه‌ها را به طور همزمان اجرا کند و تجربه‌ی چندکاره‌ای از کنسول را بهبود بخشد.

همچنین، معماری و سرعت حافظه‌های PS5 باعث افزایش عملکرد کلی کنسول شده است و تجربه‌ی گیمران را در مواردی مانند زمان بارگذاری، سرعت بازی و کارکرد سیستم بهبود می‌بخشد.

حافظه مناسب برای کنسول بازی PS5

بازی های پی اس 5 نسبت به بازی های پی اس 4 حجم و اندازه کمتری را اشغال می‌کنند. برای مثال، معمولا بین 30 گیگابایت الی 100 گیگابایت فضا  را اشغال می‌کند. اگر شما از آن دسته کسانی هستید که به بازی call of duty علاقه دارید، باید بدانید برای نصب modern warfare ii and warzone 2.0 به 200 گیگابایت حافظه نیاز دارید. به عبارت دیگر، نصب کردن تمامی سری بازی call of duty، نیمی بیشتر از حافظه کنسول بازی پلی استیشن 5 شما را اشغال میکند. اما اگر علاقه زیادی به این بازی ندارید، میتوانید به راحتی 6 الی 10 بازی در حافظه داخلی ps5 خود نصب کنید.یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، سرعت اینترنت است. استفاده از حافظه داخلی زمانی کارآمد است که سرعت اینترنت بسیار بالا باشد و یا شما بخواهید بازی های پس اس 4 بیشتری را دانلود کنید. بهترین نوع حافظه مناسب برای پی اس فایو M.2 SOCKET 3(KEY M) Gen4*4M.2 NVMe SSD، است. با این حال بازهم باید به نکات بسیار زیادی توجه کنید.

حافظه خارجی پلی استیشن 5

هزینه خرید حافظه خارجی برای کنسول بازی ps5 نسبت به حافظه داخلی بسیار کمتر است، اما محدودیت های زیادی وجود خواهد داشت. حافظه خارجی فقط از روش USB به پلی استیشن 5 شما وصل میشود و فقط برای ذخیره عناوین ps5 و بازی های کنسول پی اس 4 استفاده می‌شود.

حافظه پلی استیشن 5

شبکه WIFI پلی استیشن 5 

شبکه Wi-Fi در پلی‌ استیشن 5 (PS5) از استاندارد Wi-Fi 6 802.11ax بهره می‌برد. این استاندارد جدیدتر و پیشرفته‌تری نسبت به نسل‌های قبلی Wifi مانند Wi-Fi 5 (802.11ac) می‌باشد. استفاده از Wi-Fi 6 در PS5 به تجربه‌ی بازی‌بازان امکانات ویژه‌تری در زمینه اتصال به شبکه و ارتباطات آنلاین ارائه می‌دهد.

با استفاده از Wi-Fi 6، پلی‌ استیشن 5 از پهنای باند بیشتر و سرعت انتقال داده‌های بالاتر نسبت به نسل‌های قبلی Wi-Fi بهره می‌برد. این بهبودات باعث می‌شود تا تجربه‌ی آنلاین گیمران با استفاده از شبکه Wi-Fi در PS5 بهبود یابد و لذت بردن از بازی‌های چندنفره و محتواهای آنلاین را به سطحی جدید ارتقاء دهد.

به طور خلاصه، شبکه Wi-Fi در PS5 از استاندارد Wi-Fi 6 802.11ax استفاده می‌کند که از نظر سرعت، پهنای باند و کارایی به تجربه‌ی بازی‌بازان در دنیای آنلاین بازی‌ها ارتقاء می‌بخشد.

شبکه Wi-Fi در پلی‌ استیشن 5 (PS5) از استاندارد Wi-Fi 6 (802.11ax) ویژگی های مختلفی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

  1. سرعت بالا: Wi-Fi 6 از سرعت بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی Wi-Fi برخوردار است. این به معنای انتقال داده‌ها با سرعت بیشتر و بهره‌وری بالاتر در تجربه آنلاین بازی و دانلود محتواها می‌شود.
  2. پهنای باند گسترده‌تر: Wi-Fi 6 دارای پهنای باند گسترده‌تری است که به ارتقاء توانایی اتصال چندین دستگاه به شبکه به صورت همزمان و بدون کاهش کیفیت اتصال کمک می‌کند.
  3. بهبود در ترافیک چندگانه: Wi-Fi 6 از تکنولوژی MU-MIMO) Multi-User, Multiple Input, Multiple Output) بهره می‌برد که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به صورت همزمان و با بهره ‌وری بالا به شبکه متصل شوند.
  4. OFDM ) Orthogonal Frequency Division Multiple Access): این ویژگی به شبکه اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به بسته‌های کوچکتر و به صورت موازی ارسال کند که باعث بهبود تأخیر و عملکرد در شبکه می‌شود.
  5. بهبود در تجربه چندگانه: Wi-Fi 6 به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا بهبود‌هایی در محیط‌های پرترافیک چندگانه داشته باشند، به عبارت دیگر، حتی در مکان‌هایی که تعداد زیادی دستگاه به شبکه متصل هستند، کیفیت اتصال حفظ می‌شود.
  6. امنیت بهتر: Wi-Fi 6 از تکنولوژی WPA3 برای افزایش امنیت شبکه استفاده می‌کند که از حفاظت بهتری در برابر تهدیدهای امنیتی و حملات دیگر برخوردار است.

با استفاده از Wi-Fi 6 در پلی‌ استیشن 5، سونی به گیمران تجربه‌ ای پیشرفته‌ تر و با کیفیت‌ تر از نظر اتصال آنلاین و تجربه‌ی چندنفره را ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا گیمران بتوانند از بازی‌های آنلاین، دانلود محتواها و تعامل با جامعه آنلاین بهره ‌وری بیشتری ببرند.

پلی استیشن 5

ویژگی‌های کلیدی پلی استیشن 5

  • ابعاد کنسول: 260x104x390 میلی‌متر
  • وزن کنسول: 4500 گرم
  • نوع درایو: Ultra HD Blu-ray, up to 100GB/disc
  • پردازشگر اصلی CPU: AMD Ryzen Zen 8 Cores
  • پردازشگر گرافیکی GPU: Ray Tracing Acceleration Up to 2.23 GHz (10.3 TFLOPS)
  • حافظه رم دستگاه: 16GB GDDR6/256-bit
  • کارت گرافیک کنسول: AMD Radeon RDNA 2-based graphics engine
  • خروجی تصویر کنسول: HDMI با پشتیبانی از فرمت‌های 4K 120Hz TVs ،HDR

در نتیجه

ما در این مقاله کامل با پلی استیشن 5 آشنا شدیم. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم پلی‌استیشن 5 (PS5)، نماینده‌ای از دستگاه‌های بازی ویدیویی ارتقاء یافته از شرکت سونی است که تجربه‌ی جدیدی از بازی‌ها و سرگرمی را برای گیمرها ارائه می‌دهد. این کنسول با گرافیک پیشرفته، تجربه صوتی فراگیر، حافظه بزرگتر و تکنولوژی‌های نوین، به عنوان یک انقلاب در دنیای بازی‌های ویدیویی مطرح می‌شود. توانایی اجرای بازی‌های با کیفیت بالا، تجربه آنلاین بهبود یافته و سازگاری با بازی‌های نسل قبل، از ویژگی‌های برجسته این کنسول به شمار می‌آیند. پلی‌استیشن 5 با ارائه‌ی فناوری‌هایی چون دیسک SSD، کنترلر Dual Sense پیشرفته و امکانات شبکه Wi-Fi 6، به بازی‌بازان تجربه‌ای عالی و به یادماندنی از دنیای بازی‌های ویدیویی را ارائه می‌دهد.برای خرید پلی استیشن 5 میتوانید از سایت نینپو مارکت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =