بلاگ

همه چیز درباره ریجن پلی استیشن 5

پلی استیشن 5

اگر شما هم تصمیم به خرید پلی استیشن 5 گرفته باشید حتما با این سوال مواجه شده‌اید که کدام ریجن ps5 بهتر است؟ اگر شما یک گیمر علاقه مند به کنسول های بازی شرکت سونی هستید، حتما می‌دانید که قبل از خرید این لوازم لازم است برخی از مشخصات را چک کنید.  در ادامه قصد داریم مفهوم ریجن در پلی استیشن را توضیح دهیم و به ریجن‌های مختلف بپردازیم.

ریجن ps5 چیست؟

ریجن در دنیای کنسول های بازی به تعیین منطقه جغرافیایی مرتبط می‌شود که یک کنسول یا بازی هایی به آن تعلق دارد.هر منطقه ریجن مشخص شده ای دارد که معمولا به صورت عدد یا نمادی نمایش داده می‌شود. این ریجن ها برای تنظیمات نرم افزاری و فیزیکی اهمیت دارند.

ریجن‌ها دربازی‌ها و کنسول‌های مختلف امکان دارد معانی مختلفی داشته باشند. برای مثال، در پلی استیشن 5 (PlayStation 5)، ریجن ها برای تعیین منطق های مختلف جغرافیایی مورد استفاده قرار میگیرد، که در ادامه با آنها آشنا می‎شویم.

  •   ریجن ۱ (R1): آمریکای شمالی و جنوبی
  •   ریجن ۲ (R2): اروپا، خاورمیانه، آفریقا و استرالیا
  •   ریجن ۳ (R3): آسیای جنوب شرقی
  •   ریجن ۴ (R4): ژاپن
  •   ریجن ۵ (R5): کره

همچنین، ریجن‌ها برای دیگر کنسول‌های بازی نیز وجود دارند، مانند Xbox که از ریجن‌هایی مشابه برای تنظیمات منطقه‌ای استفاده می‌کند.به عنوان مثال کاربردی، اگر یک کنسول یا بازی به یک ریجن معین تعلق داشته باشد، ممکن است محدودیت‌هایی برای تغییر منطقه‌ی تنظیمات، دسترسی به محتواهای خاص یا حتی اجرای بازی‌هایی با ریجن‌های متفاوت وجود داشته باشد.

بنابراین، در هنگام خرید کنسول‌ها و بازی‌ها، توصیه می‌شود با دقت به ریجن‌ها توجه کنید تا اطمینان حاصل کنید که بازی‌ها و تنظیمات مرتبط با منطقه‌ی شما سازگاری دارند.

ریجن ps5 چیست؟

نحوه تشخیص ریجن ps5

تشخیص ریجن پی اس 5 به دو روش ممکن است.روش اول چک کردن جعبه کنسول و روش دوم از طریق اکانت سونی خود میتوانید ریجن کنسول بازی PS5 خود را تشخیص دهید. در ادامه با این دو روش به صورت کامل آشنا می شویم.

شناسایی ریجن کنسول بازی PS5 از روی جعبه

هر محصول دارای کد خاصی می‌باشد و این مورد برای Playstation 5 هم نیز صدق می‌کند. بر روی جعبه بسته بندی پلی استیشن عبارت CFI-1XXXX  قرار دارد که جای هر X عدد خاصی قرار میگیرد که هر کدام معنی خاصی دارد. در ادامه معنی این عدد ها را به شما توضیح می دهیم. حرف A که در انتهای عبارت نشان داده می‌شود معنای استاندارد بودن(Standard) پی اس 5 شما است، حرف B نشان دهنده دیجیتال (Digital) بودن کنسول شما است.دو بعدی به منطقه ps5 اشاره دارد که در زیر آن ها را شرح داده ایم:

 

دو عدد آخر منطقه کنسول
00 ژاپن
02 اقیانوسیه
08 آسیا مرکزی، روسیه، اوکراین، هند
14 آمریکای مرکزی و جنوبی
15 آمریکا شمالی (کانادا و ایالات متحده آمریکا)
16 اروپا، خاورمیانه، آفریقا
18 کره جنوبی

دو عدد اول در سمت چپ به سال ساخت پلی استیشن 5 نیز مربوط می‌شود که در حال حاضر سه نسخه 10، 11 و 12 دارد.برای مثال، پس اس 5 شما کد CFI-1116A  دارد، یعنی این کنسول ریجن اروپا 16 دارد، A نسخه استاندارد است، 11 جزو سری جدید است.

شناسایی ریجن پی اس 5 از روی اکانت و کنسول

یک راه دیگر که شما میتوانید ریجن ps5 را شناسایی کنید این است که به بخش مدیریت حساب کنونی مراجعه کنید و ریجن Playstation 5 خود را تشخیص دهید.

مرحله اول: وارد سایت PlayStation شوید و سپس وارد حساب کاربری خود شوید.

مرحله دوم: بعد از اینکه به حساب خود وارد شدید، از طریق تب Account  بخش Account Detail را باز کنید.

مرحله سوم:  سپس به بخش Country/Region وارد شوید و منطقه یا ریجن کنسول تان را بررسی کنید.

و یا برای شناسایی منطقه پس اس از طریق کنسول مرحله زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: اول وارد تنظیمات Playstation 5 خود شوید و سپس وارد Account Management شوید.

مرحله دوم: گزینه Account Information بعد Address را انتخاب کنید.

مرحله سوم:  در قسمت آدرس ها نام یک شهر به شما نمایش داده می‌شود که با سرچ کردن در گوگل میتوانید از منطقه ps5 خود آگاه شوید.

تفاوت ریجن های پلی استیشن 5

تفاوت ریجن های پلی استیشن 5 با یکدیگر

کنسول بازی پی اس فایو مانند سایر کنسول های بازی دارای ریجن های مختلفی مانند ریجن: آمریکا، اروپا، ژاپن و… دسته بندی خواهند شد که همان طور که گفتیم با اعداد متفاوتی مثل 1 و 2  و 3 نیز ساخته می‌شوند.

معمولا بازی های پلی استیشن 5 و دیگر کنسول ها در چین تولید میشوند و این ریجن ها برای پخش کردن کنسول در نقاط خاص مختلف دنیا است و اینکه هر کشور قوانین و استاندارد های خود را دارد، این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تمام Playstation 5 چه در نرم افزار و چه در سخت افزار باهم یکی هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

در پلی استیشن 5 بیشتر تفاوت های ps4 حذف شده است به همین دلیل دیگر نیاز نیست نگران تفاوت میان ریجن ها باشید. یکی از تفاوت هایی که در ریجن ژاپن وجود داشت، برعکس بودن دکمه دایره و ضربدر، در پلی استیشن 4 بود.

خوشبختانه امروزه دیگر از تفاوت میان ریجن ژاپن و سایر ریجن ها پی اس فایو نیست و کنسول بازی پلی استیشن 5 به یک صورت، (چه در نرم افزار و چه  در سخت افزار) تولید و عرضه می‎‌شود. شاید تنها تفاوتی که در ps5 ها وجود دارد قسمت بیرونی جعبه یعنی قسمت بسته بندی است.

بسته بندی ژاپن به گونه ای تولید شده است، که یک تیکه و ضخیم می‌باشد ولی در بسته بندی سایر ریجن های کنسول بازی PS5 از دو جعبه استفاده می‌شود که جعبه بیرونی نازکتر تولید شده است.

یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که تفاوت  ریجن در کنسول پلی استیشن 5 و چه در بازی هیچ مشکلی به وجود نمی‌ آورد. به این منظور است که، اگر ریجن ها متفاوت باشند بازی بدون هیچ اشکال و موردی اجرا خواهد شد.

خرید ریجن پلی استیشن 5

خرید ریجن پلی استیشن 5

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم خرید ps5 میگیرند، دچار سرگرمی نیز می‌شوند و بیشتر افراد با این سوال مواجه می‌شوند که کدام ریجن را خریداری کنیم؟

اما همانطور که گفتیم  تفاوت ریجن های مختتلف به این معنا نیست که کنسول بازی Playstation 5 با هم تفاوت دارند. به زبان ساده تر میتوانیم بگویم تفاوت در ریجن ها باعث در میزان کیفیت دستگاه نخواهد شد، و شما میتوانید انواع بازی های مختلف را روی دستگاه خود اجرا کنید. یعنی ریجن ps5 مشکلی در اجرای بازی ایجاد نخواهد کرد.

با توجه به این که قانون برخی از کشورها با هم متفاوت است، باید بدانید اجرای برنامه و برخی از بازی ها در یک منطقه امکان دارد با حذفیات و سانسور همراه باشد. همچنین برای استفاده کردن از DLC لازم است که ریجن های بازی و کنسول با هم تفاوتی نداشته باشند.

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم کیفیت ریجن های دستگاه های پلی استیشن 5 با یکدیگر یکسان هستند و کیفیت یک منطقه بیشتر و یا حتی کمتر از منطقه دیگر نیست، به همین دلیل لازم نیست در هنگام خرید نگران ریجن های کنسول بازی ps5 باشید. در این زمینه کلاهبردارانی وجود دارند که در زمان فروش به خاطر ریجن های مختلف، هزینه بیشتری دریافت می‌کنند، به همین دلیل شما عزیزان مراقبت باشید تا هزینه زیادی برای ریجن های مناطق مختلف پرداخت نکنید.

درنتیجه

در مقاله مورد نظر، مفهوم ریجن پلی‌استیشن 5 و نحوه تشخیص ریجن مخصوص این کنسول را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، به تفاوت‌های منطقه‌بندی مربوط به PS5 اشاره کرده‌ایم. به طور واضح، مشاهده خواهید کرد که مناطق مختلف بر تولید و کیفیت اجزای سخت‌افزاری PS5 تاثیری ندارند و اصطلاحاً تنها در جزئیات بسته‌بندی و نوع آداپتورهای شارژ تفاوت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =