بلاگ

همه چیز درباره انواع مک‌بوک اپل

همه چیز درباره انواع مک‌بوک اپل

معرفی مک‌بوک

لپ‌تاپ‌های اپل که با نام لپ‌ تاپ مک‌ بوک شناخته می‌شوند، هر روز در حال گسترده‌تر شدن هستند که بازار پرطرفداری هم دارند. کیفیت بالا، عملکرد با قدرت و طراحی منحصر به فردی که مک‌‌بوک‌های اپل دارند، هر روز علاقه‌مندان به تکنولوژی را برای خرید این وسیله وسوسه می‌کند. در ادامه با نینپومارکت، به ویژگی‌های لپ تاپ مک‌ بوک و همه چیز درباره مک بوک اپل خواهیم پرداخت.

مک‌بوک اپل چیست؟

شاید برای شما نیز سوال باشد که مک بوک چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت لپ‌تاپ‌ مک‌بوک، برندی از لپ‌تاپ‌های مکینتاش است که توسط شرکت بزرگ اپل طراحی و به بازار عرضه می‌شود.

سیستم عامل لپ تاپ اپل چیست؟

در پاسخ به این سوال که سیستم عامل لپ تاپ اپل چیست؟ باید بگوییم که این لپ‌تاپ‌ها از سال ۲۰۰۶ با استفاده از سیستم عامل مک‌اواس Mac OS برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند. پیش از تولید و عرضه مک‌بوک‌ها‌، اپل با ارائه پاوربوک و آی‌بوک در بازار تکنولوژی نمونه‌های مشابه لپ‌تاپ را روانه بازار می‌کرد.

امروزه مک‌بوک‌ های اپل در دو سری مک‌بوک ایر (MacBook Air) و مک‌بوک پرو (MacBook Pro) در بازار مودجود هستند. در نوامبر سال ۲۰۲۰، شرکت بزرگ اپل مدل‌های لپ تاپ مک‌ بوک ایر و لپ تاپ مک‌ بوک پرو را با استفاده از سیستم تراشه جدید M1 به بازار عرضه کرد.

لپ تاپ اپل مدل MacBook MKGP3 Pro 2021معرفی لپ تاپ مک‌ بوک ایر MacBook Air

لپ تاپ مک‌ بوک ایر یکی از پرطرفدارترین لاین‌های لپ تاپ اپل است که برای اولین بار در ژانویه ۲۰۰۸ و با صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچی به بازار معرفی شد. در آن زمان مک ‌بوک ایر لقب باریک‌ترین لپ‌تاپ جهان را از آن خود کرد و پنجره جدیدی را در تولید لپ‌تاپ‌های اولترا‌بوک پدید آورد. اپل نسل دوم مک‌بوک ایر را در سال اکتبر ۲۰۱۰ و با فضای ذخیره سازی استاندارد و نسخه کوچک‌تر ۱۱.۶ اینچی به بازار ارائه کرد، همچنین در نسخه‌های بعدی پردازنده‌های Intel Core i5 یا i7 و  Thunderboltبه سیستم عامل مک‌بوک اضافه شدند.

نسل سوم نیز در اکتبر ۲۰۱۸ و با ابعاد کاهش یافته، نمایشگر رتینا و پورت‌های ترکیبی USB-C / Thunderbolt 3 ارائه شد. آخرین مدل به روز شده مک ‌بوک ایر در فوریه ۲۰۲۰ و با صفحه کلید Magic و گزینه پردازنده Intel Core i7 برای فروش در بازار عرضه شد. به طور کلی ظاهر مک ‌بوک‌های ایر با یک صفحه کلید در اندازه کامل، بدنه آلومینیومی تراش خورده و ساختاری سبک شناخته می‌ شود.

لپ تاپ اپل مدل MacBook Air MVH52 2020معرفی مک‌ بوک پرو MacBook Pro

مک بوک پرو لاین دیگری از تولید لپ‌تاپ‌های اپل است که در ژانویه ۲۰۰۶ در بازار تکنولوژی به تولید رسید و روانه بازار شد. این مدل سری پیشرفته‌تری از خانواده مک بوک است و به جای تمرکز بر قیمت پایین و در نتیجه رضایت مصرف کننده، برای فعالیت‌های حرفه‌ای تر در نظر گرفته شده است. مک بوک پرو برای اولین بار با صفحه نمایش‌های ۱۳ و ۱۶ اینچی به فروش رسید.

نسخه‌های ۱۷ و ۱۵ اینچی به ترتیب از آوریل ۲۰۰۶ تا ژوئن ۲۰۱۲ هم روانه بازار شد. در نسل ابتدایی مک بوک‌های پرو از طراحی PowerBook G4 استفاده شده است. همچنین پردازنده‌هایIntel Core جایگزین تراشه‌های PowerPC G4 شده و اتصال برق MagSafe نیز در آن به کار رفته است. در بازنگری‌های بعدی، پردازنده‌های Intel Core Duo و نمایشگرهایی با نور پس زمینه LED به دیگر ویژگی های منحصربه فرد مک بوک پرو اضافه شد.

لپ‌ تاپ مک‌ بوک

همان طور که گفتیم مدل نسل دوم در اکتبر ۲۰۰۸ و در نسخه‌های ۱۳ و ۱۵ اینچی آغاز به کار کرد، این مدل “unibody” نامیده شد چراکه بدنه آن از یک قطعه آلومینیوم ساخته شده است. بدنه این مدل ضخامت کمتری داشته و صفحه نمایش آن هم به طور مدرن طراحی شده بود. به‌روزرسانی‌های بعدی این مدل هم با پردازنده‌هایCore i5 ، i7 و Thunderbolt اینتل همراه شد.

طراحی لپ تاپ مک بوک پرو در سال‌های اخیر

نسل سوم MacBook Pro در سال ۲۰۱۲ روانه بازار شد، مدلی باریک‌تر و نازک‌تر از مدل‌های قبلی که از صفحه نمایش رتینا با وضوح بسیار بالا تشکیل شده بود. نسل چهارم، ۴ سال پس از آن و با تعبیه شدن پورت‌های USB-C، نوار صفحه لمسی به نام Touch Bar و یک سنسور Touch ID به دنیای تکنولوژی معرفی کرد. سپس نسل پنجم مک بوک پرو در نوامبر ۲۰۱۹ منتشر شد. در این مدل اپل دوباره به صفحه کلید Magic و صفحه نمایش تنظیم شده برگشت.

و در پایان سری آخر مک بوک‌های اپل که در پاییز ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد، اولین مک بوک پرویی شناخته می‌شود که از یک سیستم طراحی شده توسط اپل و تراشه‌ای به نامApple M1 بهره مند است.

لپ تاپ مک بوک ایر یا مک بوک پرو؟

به طور کلی لپ تاپ‌های اپل مک بوک در ویژگی‌های مختلفی با یک‌دیگر اشتراک دارند؛ تا جایی که برای بسیاری از کاربران تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین لپ تاپ اپل مک بوک دشوار است. در ادامه با نینپومارکت به بررسی ویژگی‌های هر دو سری محبوب مک بوک خواهیم پرداخت.

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو از لحاظ فنی

با مقایسه کلی بین مدل‌های مختلف مک بوک ایر و پرو، می‌توانید به سادگی متوجه تفاوت این دو سری لپ تاپ شوید. در بیشتر مدل‌های مک بوک پرو از پردازنده‌های پرقدرت ۴ و ۶ هسته‌ای استفاده شده است، این در حالی است که با وجود به روزرسانی برخی از مدل‌های مک بوک ایر، در بعضی از سری‌های آن هنوز از پردازنده‌های دو هسته‌ای استفاده می‌شود.

واضح است که پردازنده‌هایی با عدد بالاتر عملکرد قدرتمندتری خواهند داشت، البته این موضوع لزوماً به معنای ضعیف بودن لپ تاپ مک بوک ایر نیست، این سری مک بوک برای بسیاری از فعالیت‌ها مانند وب‌گردی، پاسخ دادن به ایمیل‌ها، اجرای ویدیو و ویرایش عکس مناسب خواهد بود.

خرید لپ تاپ مک بوک

تفاوت اصلی این دو لپ تاپ اندازه صفحه نمایشگر آن‌هاست، مک بوک ایر با نمایشگر ۱۱ و ۱۳ اینچی به بازار ارائه می‌شود در حالی که مدل پرو در اندازه‌های ۱۳ و ۱۶ اینچی وجود دارد. شما همچنین می‌توانید مک بوک پرو را با با کارت گرافیک بالا، حجم زیاد رم، فضای ذخیره‌سازی بیشتر و نمایشگری با وضوح بیشتر تهیه کنید.

به طور کلی مک بوک پرو به وضوح گزینه بهتری برای افرادی است که نیاز به لپ‌تاپی برای انجام کارهای سنگین‌تر مانند ویرایش صدا، ویرایش ویدئو و یا طراحی گرافیک دارند.

طراحی مک بوک

احتمالا شما نیز با دیدن دستگاه مک‌بوک بلافاصله آن را تشخیص می دهید. در حقیقت به سختی می‌توان به آرم نمادین اپل روی درب مک بوک و طرح فلزی و نگاه کرد و متوجه شرکت سازنده آن نشد، با این حال چندین تفاوت کوچک بین طراحی مک بوک ایر و مک بوک پرو وجود دارد.

ممکن است لپ تاپ اپل در ظاهر ضخیم‌تر از مدل پرو به نظر برسد، با این حال مدل مک بوک ایر در دست سبک‌تر احساس می‌شود. در نتیجه قابلیت حمل مک بوک ایر نسبت به پرو بیشتر است. ویژگی مهم دیگر این است که MacBook Pro یک صفحه لمسی باریک و بلند Touch Bar در طراحی خود جایگذاری کرده است. این صفحه جایگزین کلیدهای عملکرد شده و به شما این امکان را می‌دهد تا بسته به برنامه باز شده، ویژگی‌های مختلف را کنترل کنید.

برخی از افراد این نوار لمسی را دوست دارند و بسیاری دیگر ممکن است به آن نیازی نداشته باشند. به طور کلی MacBook Air همان طور که از نامش پیداست، قابل حمل‌تر و سبک‌تر است. در حالی که MacBook Pro سنگین‌تر و بیشتر متمرکز بر عملکرد شناخته می‌شود.

عملکرد مک بوک

شیوه استفاده روزمره از مک بوک ایر و پرو نسبتاً مشابه است. در حقیقت یکی از ویژگی‌های لپ تاپ مک بوک که در هر دو مدل وجود دارد، سیستم عامل macOS است، بدین ترتیب کار با لپ تاپ مک بوک در هر دو سری یکسان گزارش می‌شود.

از جمله معایب لپ تاپ مک بوک می‌توان به کیبورد آن‌ها اشاره کرد، در سال‌های گذشته صفحه کلیدهای مک بوک در هر دو مدل به بدنامی در بازار معروف بوده‌اند؛ به گونه‌ای که در برخی از مدل‌های این دستگاه کیبورد کار نمی‌کرد یا شکسته شده بود.

سال‌های اخیر این کمپانی در تلاش بوده است تا چنین مشکلی را با ارائه برنامه‌های خدماتی مرتبط برطرف کند. در مک بوک ایر و پرو همچنین یک وب کم ۷۲۰p به همراه بلندگوهای مناسب موجود است. بلندگوهای پرو کمی بهتر از مدل ایر عمل می‌کنند. با این حال مک بوک ایر نیز کیفیت صدای بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

عمر باتری مک بوک و شارژدهی

عمر باتری از جمله نکات مهمی است که باید هنگام خرید لپ تاپ به آن دقت داشته باشید. اپل با استفاده از پردازنده‌های M1 موفقیت‌های بسیار مهمی در سرعت و دوام باتری خود ایجاد نموده است. به این ترتیب در تست باتری، مک‌بوک ایر ۱۴ ساعت و ۴۱ دقیقه برای استفاده معمولی و مک‌بوک پرو در شرایط مشابه تا ۱۶ ساعت قادر به فعالیت خواهد بود.

کیفیت صدا

اسپیکرهای مک‌بوک پرو در تمامی نسخه‌های منتشر شده آن بسیار عالی عمل کرده‌اند. اسپیکرهای مک‌بوک، صداها را بدون نویز پخش می‌ کنند، این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های اسپیکر‌های مک‌بوک است. این اسپیکرها در دو طرف مک‌بوک قرار داشته و بسیار قدرتمندتر از آن‌ چه فکر می‌کنید عمل می‌کنند.

کیفیت تصویر

کیفیت نمایشگر مک‌بوک‌های اپل، بسیار مناسب است و برای مخاطبان این برند تجربه‌ بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد. در طراحی این مک‌بوک‌ها، از نمایشگر IPS رتینا استفاده شده است که رزولوشن آن ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ پیکسل است. این در حالی است که از تراکم ۲۲۶ پیکسل بر اینچی استفاده شده است. وضوح تصویر این دستگاه بسیار مناسب است. مک‌بوک با فناوری True Tone دستگاه را با محیط شما تطبیق می ‌دهد.

سی پی یو

تراشه‌های اپل که تولید همین شرکت هستند، بسیار عالی عمل کرده و خوش درخشیدند، به طوری که پس از کنار گذاشتن اینتل، خود به یکی از رقبای سرسخت اینتل تبدیل شده اند. در موارد بسیاری نیز مشاهده شده که این سی پی یو‌ ها بسیار بهتر از رقبا عمل کرده‌اند.

قیمت مک بوک

یکی از تفاوت‌های عمده لپ‌ تاپ مک‌ بوک ایر و پرو که حتی در میان کاربران خارجی هم چالش برانگیز است، قیمت این دو محصول است. کمپانی اپل ادعا دارد که مدل‌های پرو به دلیل رنج وسیعی از مشخصات و امکانات بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به مک‌بوک ایر دارند. با این وجود منتقدان و کاربران عادی امکانات متفاوت مدل پرو را برای چنین اختلاف قیمتی منطقی نمی‌دانند.

مزایا و معایب مک‌بوک

در ادامه با نینپومارکت همراه باشید تا به تعدادی از مزایا و معایب این مک‌بوک‌ها بپردازیم:

مزایای مک بوک

  • سی‌پی‌یو (تراشه) بسیار قدرتمند
  • بدنه بی‌نقص
  • عمر بسیار زیاد باتری
  • ترک پد فوق‌العاده

معایب مک بوک

  • طراحی قدیمی
  • رم‌های محدود
  • کیفیت پایین وبکم‌ها

مک بوک ایر برای برنامه نویسی بهتر است یا پرو؟

تفاوت مک بوک ایر و پرو در زمینه‌ی سخت‌افزاری باعث شده این دو لپ تاپ قدرت پردازشی متفاوتی داشته باشند. هنگام برنامه نویسی، قدرت پردازشی لپ تاپ و همچنین شارژدهی آن اهمیت قابل توجهی پیدا می ‌کند. اغلب مردم بر این باور اند که مک بوک ایر به درد برنامه‌نویسی نمی‌خورد، اما آیا این ادعا به درستی حقیقت دارد؟

مک بوک ایر اپل برای بسیاری از پردازش‌های مرتبط با برنامه نویسی لپ تاپی مناسب می باشد، با این ‌وجود اگر در سطح حرفه‌ای از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید و مشکلی با پرداخت هزینه‌ی اضافی ندارید، مک بوک پرو قطعاً می‌تواند انتخاب منطقی‌تر و بهتری باشد.

مک بوک پرو قدرت پردازشی بیشتری داشته و اگر سراغ مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچ ۲۰۲۱ بروید، به‌ این‌ زودی‌ها نیازی به تعویض لپ تاپ نخواهید داشت. مک بوک پرو به شما این امکان را می‌دهد که هم‌زمان چندین مانیتور را مدیریت کنید. مک بوک پرو واحد گرافیکی قوی‌تری نسبت‌ به مک بوک ایر داشته و بهره‌مندی از فن باعث می‌شود عملکرد با ثبات‌تری ارائه دهد.

لپ تاپ اپل مدل MacBook MK1E3 M1 Pro 2021جمع بندی

درست است که در گذشته لپ تاپ مک‌ بوک ایر به عنوان گزینه‌ای مناسب برای استفاده معمولی معرفی می‌شد، اما پیشرفت‌های اخیر این مدل، آن را به راحتی با مدل پرو قابل مقایسه می‌کند. هر دو لپ‌ تاپ مک‌ بوک قدرتمند بوده و هر دو نیز با مشکلاتی مانند صفحه کیبورد ضعیف مواجه هستند، با این حال اگر به دنبال خرید مک‌بوکی برای کارهای سنگین و طولانی مدت هستید، نسخه پرو بهترین گزینه است.

اما در صورتی که کارهای شما به برنامه‌های سبکی مثل آفیس و فتوشاپ محدود می‌شود، بهترین گزینه مک‌بوک ایر می باشد. از نظر صرفه اقتصادی هم قیمت لپ تاپ نسبتاً گران است اما کمپانی بزرگ اپل توانسته با برندسازی فوق‌العاده و محصولات شگفت انگیز، کیفیت خود را به مشتریان ثابت کند. در ادامه برای خرید انواع مک بوک ایر و پرو می‌توانید به فروشگاه اینترنتی نینپومارکت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =